torsdag 12 april 2012

Vackert blandat med kolliox!

Det blev kanske inte en så stor färgupplevelse idag på trädgårdsmässan. Som vanligt drabbas jag av den stora veligheten när jag kliver in i ett rum fyllt av intryck-och mässan är ett ganska så stort rum. Visst fanns de där alla kända skribenter och trädgårdspersonligheter. De var ju där för att lansera deras senaste böcker, och jag köpte självklart på mig ett exemplar av Victoria Skoglunds nya bok En trädgårdsmästares väg som visade sig vara riktigt vacker med de lite matta och dova färgerna som känns så typiska för Zetas stil.

De olika rummen som man tidigare byggt upp i olika stilar saknade jag. Vill se de olika växterna i inspirerande miljöer för att kunna få en helhet. Mitt öga är inte än tränat för att kunna se hur den lilla plantan på den stora hyllan kommer att bli när den vuxit på sig. Jag är otålig och vill gå hem direkt och placera ut mina blommor!

Det blev inte årets pelargon för mig , men en annan variant jag aldrig sett förut med namnet Mallorca - passande namn för vår familj som har haft en speciell anknytning till ön. Blundar och ser framför mig den gamla sten trappan som leder upp till huset i Fornalutx , kantad av krukor med pelargoner. Det blev också en ny liten kork, till mina vägghängda Sturehofskrukor. Som vanligt fanns där också alla andra som inte har ett dugg med trädgård att göra som mirakelfönsterputsnings maskiner och silverputsgänget , och en massa annat kolliox för köpsugna.
Makalöst vackra foton i boken !
Hemma igen väntade vår Hjalmar i solen! Ja den tittade faktiskt fram till eftermiddagen.
Och visst blev jag lite glad och nöjd att finna att gullvivorna vågat sig fram efter senaste istiden.
 

9 kommentarer:

  1. Åh, tack för titten och rapporten! Boken har ju inte kommit till nätbokhandlarna ännu - jag längtar! Lite sol här i dag också och inspirerad till stordåd med två trädgårdstidningar och ditt fina inlägg.

    SvaraRadera
  2. Ljuva bilder. Underbart! Tack för vårandning!

    SvaraRadera
  3. Så fin boken ser ut! Det har blivit några signerade böcker för dig på sistone!
    Får se om vi tar oss till mässan i helgen. Jag har faktiskt aldrig varit där, kolonist och allt som man är, så det är verkligen dags.
    Ja det var trevligt att få se solen en stund idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja inte klokt, två nya signerade böcker på en vecka! Måste ha med åldern att göra. Inte vågade jag ens att be om en autograf när jag sprang efter 80-talets popstjärnor. Nu har jag bytt ut mina stjärnor och blivit mycket modigare...

      Radera
  4. Inte för att jag visar på några mästerverk i trädgården, men en bok med vackra bilder kan väl alltid bidra med något!? Jag kanske lär mig något, ser hur som helst vansinnigt fint ut. Jag är mest en full krukan och när den dör köp en ny blomma, men i år (3dje sommaren i hus) hoppas jag kunna bege mig till nästa nivå! Wish me luck!

    SvaraRadera
  5. Lycka till! Men jag köper också nya blommor fyller på de döda krukorna. Jag tackar förra ägarna till huset som fyllde på med perenner. Sen är vi aldrig hemma om sommaren när blommorna når sin peak. Det känns lite trist.De är då man får njuta av fina böcker istället!

    SvaraRadera
  6. Ja jag köpte också Victorias bok. Passade på nu när man fick den signerad. VI har tagit nästan samma bild på boken utan att veta om det ;-)

    SvaraRadera